Friday 5 August 2011

Harapan Ramadhan Buat Redza Bong


Hahaha... Salam Ramadhan buat semua umat2 islam di dunia! Tak sangka jap je dah masuk bulan Puasa, bulan yang penuh keberkatan ini... Dalam bulan ini, kita disyariatkan supaya menunaikan ibadah puasa selama sebulan. Bagi yang tak tahu apa itu puasa, puasa adalahh menahan diri daripada makan dan minum (lapar & dahaga).. Itu daripada istilah... Dari segi syara' nya pula, puasa diertikan sebagai menahan diri daripada mengikut telunjuk hawa nafsu.. (pendapat RB)


Dalam bulan puasa ini, umat islam disuruh supaya berlapar (tanpa makan dan minum) dari terbit fajar sehingga terbenam matahari.. Dari segi scientificnya pula, perkara ini adalah kerana untuk merehatkan perut & usus yang bekerja selama 11bulan tanpa henti.. Jadi, puasa bakal memberi kesihatan kepada manusia...

Puasa juga adalah untuk melatih umat Islam menangani Nafsu.. Pada bulan ini Allah SWT telah merantai segala jenis Jin, Iblis, Syaitan supaya tidak mengganggu manusia.. Tetapi, yang tinggal hanyalah NAFSU semata.. Jadi, manusia perlu mengekang sendiri nafsu yang ada padanya.. Supaya melakukan perkara-perkara mahmudah dan meninggalkan perkara-perkara yang mazmumah.. Begitulah hakikatnya bulan Ramadhan ini...

Tambahan, Bulan Ramadhan ini dikatakan bulan penghulu seribu bulan.. Memberikan pahala yang berlipat-kali-ganda kepada sesiapa yang beribadah kepada Allah SWT.. Oleh itu, Umat Islam disarankan memperbanyakkan amal kebajikan di bulan puasa..


Jadi, disini saya ingin mengajak lagi Umat Islam supaya mengerjakan Ibadah Puasa ini dengan sebaiknya.. Semoga Ibadah kita semua Sempurna dan diterima oleh Allah SWT.. Insya-Allah.. Amin.. Ya Rabbal Alamin... Sekian, sebelum menutup perbicaraan kita, RB menghidangkan sedikit santapan Entertainment kepada anda semua yang sudi singgah di blog RB ini... Nikmatilah ia sebaiknya.. Assalamu`alaikum! Rock on!!


Harapan Ramadhan

Artist: Raihan
Song Category: Nasyid
Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes